دانستنی ها

مرجع معرفی برترین ها

دانستنی ها

مرجع معرفی برترین ها

هدف نهایی در درمانهای ایمپلنت

هدف نهایی درمان های ایمپلنت بازسازی بافت های از دست رفته و دندانها می باشد و در نهایت بدست آوردن اهداف زیر:

  1. عملکرد مناسب.
  2. زیبایی.
  3. ماندگاری درمان.

ایمپلنت و استخوان پیرامون آن نیاز به یک طرح درمان دقیق دارند برای اینکه در آینده بتوانند در مقابل نیروهای جویدن مقاومت کنند.  

مفهوم All on fonr در ایمپلنت

اخیرا مفهوم های جدیدی نیز در دندانپزشکی ایمپلنت و هر بهترین متخصص ایمپلنت مطرح و اجرا شده اند که در آنها کل روکش ها (پروتز) برروی چهار و یا حتی سه ایمپلنت قرار میگیرند که اجرای آنها مستلزم تجربه و مهارت کافی می باشد. نکته مهم در مورد این درمان ها این است که برای تمام بیماران کاربرد ندارند و فقط در موارد خاص قابل انجام  می باشد. ملاحظات اولیه درمورد آناتومی دندان ها و کاربرد آنها و روابط قرار گیری آنها نسبت به هم کمک بزرگی در فهم اکلوژن ایمپلنت می نماید.

اکلوژن و اصول آن

اکلوژن به طریقه قرار گیری دندان ها در ارتباط با هم گفته می شود (چیدمان دندانها).

اصول:

دندانهای انسان ها از میمون ها در طی ۶ میلیون سال شکل گرفته است. دندانهای آسیاب در گذشته هم وجود داشته اند ولی دندانهای نیش کوچک تر شده اند و دیگر برای کشتن به کار نمیرود. در شکل دندان های قدامی (اینسایزورها) هم تفاوتی ایجاد نشده است.

انتقال نیروی جویدن به اسکلت صورت

دندانهای خلفی غذا را آسیاب و آماده برای بلع می نمایند. صورت به گونه ای طراحی شده است که استخوان های گونه (زایگوما) بیشترین میزان نیروها را در ناحیه دندانهای آسیاب تحمل می نمایند. در ناحیه قدام فک بین ریشه های دندان ها و حفرات سینوس و بینی استخوان وجود دارد که نیرو های حاصل از جویدن در ناحیه قدام به آنها منتقل می شود. دندانها در فک پایین توسط استخوان بسیار محکم تری نسبت به فک بالا احاطه و ساپورت می شوند. میزان ترابکولا ها در استخوان در قدام فک کمتر از خلف فک می باشد. همچنین میزان ترابکولای استخوان فک پایین  بیشتر و ضخیم تر از فک بالا است.

روابط فک بالا و پایین

به صورت نرمال دندانهای فک بالا کمی بیرون تر از دندانهای فک پایین قرار دارند. به این نوع رابطه بین فک بالا و پایین کلاس ۱ فکی گفته می شود. در صورتی که فک بالا عقب تر از فک پایین باشد کلاس ۳ می باشد و در صورتی که فک بالا بسیار بیرون زده تر از فک پایین باشد به آن کلاس۲ گفته می شود.

اجزاء اصلی اکلوژن (چیدمان دندانها)

چالش ایمپلنت در اکلوژن:

جایگزینی دندان توسط ایمپلنت فوری در همچین سیستم پیچیده فکی کاری بسیار چالش برانگیز است و نیاز به دقت نظر و مهارت و تجربه دارد.

اکلوژن دارای ۳ جزء اصلی می باشد:

  • ساپورت خلفی.
  • ابعاد ورتیکال (ovd).
  • راهنمای قدامی و مرکزی.

ساپورت خلفی:

ساپورت خلفی تکیه گاهی برای تحمل اکثر نیروهای جویدن است و در عین حال تامین کننده ابعاد عمودی فک نیز میباشد.

راهنمای غیر مرکزی:

راهنمای غیر مرکزی یک رابطه تماسی دینامیک است که در آن دندان ها از حالتی که برروی هم قرار داند (MI) به هر طرف می لغزند و به حالت لب به لب قرار میگیرند.

راهنمای قدامی (overlap):

میزان پوشانندگی دندانها برروی هم تایین کننده میزان جدا شدن دندانهای خلفی در حین حرکات قدامی و لترالی می باشد.